«اخلاق و اصول حرفه ای، اعتبار کار ماست»

چرا کوپلر پرسی را جایگزین کوپلر بغل پیچ می‌کنیم؟

مقدمه

در فرآیند اتصال مکانیکی آرماتورها، انتخاب روش مناسب برای اجرای پروژه بسیار اهمیت دارد. در بسیاری از مواقع، در فرآیند ساخت سازه‌های بتنی، به دلیل خطای انسانی آرماتورهای بیرون زده از بتن طول کافی برای اجرای اورلپ را نداشته و همچنین به دلیل قرار گرفتن در بتن امکان رزوه کردن سر میلگرد با روش های معمولی رزوه رولینگ و سپس بستن کوپلر میانی روی آن وجود ندارد. شناخته شده ترین روش ها برای حل این مشکل استفاده از کوپلر بغل پیچ و کوپلر پرسی و یا استفاده از رزوه درجا است. اما چرا باید در استفاده از کوپلر بغل پیچ محتاط بود؟ آیا روش های دیگری هم وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به تمامی این سوال ها پاسخ دهیم.

چه چیزی در زمان استفاده از کوپلر بغل پیچ نادیده گرفته می شود؟

کوپلر بغل پیچ در انحصار یک شرکت اروپایی است بنابراین تولید، پارامتر ها و شاخص های مربوط به اجرای آن نیز در اختیار این شرکت می باشد. در صورتی که کارفرمایان امکان تهیه اصل آن را داشته باشند روش بسیار خوبی است اما تهیه نمونه های کپی آن به دلیل مطلع نبودن شرکت ها از شاخص های اجرایی آن نظیر گشتاور مناسب برای پیچ ها می‌تواند پرخطر باشد.

به دلایل بیان شده، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکنون برای تولیدات مشابه کوپلر بغل پیش در داخل کشور نظریه فنی صادر نمی‌کند. به همین دلیل استفاده از نمونه‌های غیر اصلی و کپی شده توصیه نمی‌شود.

تصویری از کوپلر بغل پیچ یا کوپلر پیچی

چه راه حل های جایگزینی برای کوپلر بغل پیچ وجود دارد؟

کوپلر پرسی و رزوه‌ی درجا از دیگر روش هایی هستند که در زمان بیرون ماندن آرماتور از بتن و کافی نبودن طول آن برای اورلپ استفاده می‌شود. در ادامه این رو روش را بررسی خواهیم کرد:

کوپلر پرسی

یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین روش ها در دنیا روش کوپلر پرسی است. این روش زمانی که طول بیرون‌زدگی از بتن حداقل 30 سانتیمتر باشد و فضای کافی برای قرار گرفتن دستگاه کوپلر پرسی در محل اتصال وجود داشته باشد، بهترین گزینه است.

کوپلر پرسی جایگزین کوپلر پیچی یا بغل پیچ

کوپلر پرسی برخلاف کوپلر بغل پیچ شاخص اندازه گیری برای اجرا دارد. مقدار فشاری که باید به ازای هر پرس اعمال شود و همچنین تعداد پرس‌ها برای هر سایز عددی مشخص و قابل اندازه‌گیری است.

کوپلر پرسی بصورت یک لوله بوده که دو آرماتور نوک به نوک را پوشش داده و سپس این لوله با دستگاه پرس هیدرولیکی، بسته به سایز آرماتورها، در چندین نقطه تا 700 بار پرس می‌شود. جهت اجرای این روش حداقل طول لازم آرماتور بیرون زده از بتن 25 سانتیمتر می‌باشد. و تعداد پرس و نحوه پرس‌زدن بر روی کوپلر از پارامترهای تعیین کننده در کیفیت اتصال مکانیکی ایجاد شده است.

کوپلر های پرسی لازم است همانند بقیه اتصالات مکانیکی از الزامات مربوط به اتصالات مکانیکی که در آیین نامه ها گفته شده پیروی کند. کوپلر های پرسی استاندارد پرت لس همگی الزامات تیپ 2 اتصال مکانیکی را براورده می سازند.

در تست های کشش انجام شده بر روی نمونه های کوپلر پرسی پرت لس، تقریبا در تمامی موارد محل پارگی در خارج از محل اتصال بوده است. در شیت آزمایشی زیر نمونه‌ای از نمودار تنش کرنش به همراه خواص مکانیکی این نوع اتصال مکانیکی قابل مشاهده است.

 

تست کشش نمونه کوپلر پرسی جایگزین کوپلر بغل پیچ یا کوپلر پیچی

جدول آزمایش کشش اتصالات مکانیکی نوع پرسی در آزمایشگاه شرکت پرت لس

رزوه درجا

در شرایطی که امکان اجرای کوپلر پرسی وجود نداشته باشد – یعنی طول میلگرد بیرون‌زده شده از بتن کوتاه تر از 30 سانتی‌متر باشد اما به طریقی بتوان حداقل 4 سانتیمتر بیرون‌زدگی میلگرد را تأمین کرد – رزوه درجا گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. در این روش که توسط شرکت پرت لس ابداع و اجرا شده است، سر آرماتور درگیر در بتن توسط دستگاهی خاص رزوه می‌شود. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که فضای پیرامونی زیادی را اشغال نمی‌کند و به راحتی بین گروه آرماتورها قرار می‌گیرد. حتی افزایش تراکم در میلگردها  نیز مانع اجرای رزوه در جا نخواهد شد.

رزوه درجا جایگزین کوپلر پیچی یا کوپلر بغل پیچ

در این روش طول و اندازه رزوه به گونه ای خاص و منطبق بر ویژگی‌های هر پروژه انتخاب می گردد لذا کوپلر متناظر و ابعاد آن نیز باید به طور خاص طراحی و ساخته شود.

آزمایشگاه مقاومت مصالح پرت لس که مجهز به دستگاه تست کشش 100 تن با امکان رسم نمودار تنش کرنش را دارد و سیستم رزوه درجا را به طور کامل در بخش تحقیق و توسعه کارخانه مورد بررسی قرار داده است. نتایج بدست آمده نشان داده است که اتصال مکانیکی روش رزوه درجا جز تیپ 1 اتصالات مکانیکی – یعنی مقاومت حداقل Fy*1.25 – قرار می‌گیرد. بنابراین به جز در مواقع نادری که آیین‌نامه مجاز ندانسته باشد، از سیستم رزوه درجا می‌توان استفاده کرد.

تست کشش نمونه رزوه درجا جایگزین کوپلر بغل پیچ یا کوپلر پیچی

جدول آزمایش کشش اتصالات مکانیکی نوع رزوه درجا در آزمایشگاه شرکت پرت لس

جمع‌بندی: انتخاب مناسب بین کوپلر بغل پیچ، کوپلر پرسی و رزوه درجا

در فرآیند اتصال مکانیکی آرماتورها، انتخاب روش مناسب برای اجرای پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله، ما بررسی کردیم که چرا باید در استفاده از کوپلر بغل پیچ محتاط باشیم و راه‌حل‌های جایگزینی چه هستند.

یکی از مسائلی که در استفاده از کوپلر بغل پیچ نادیده گرفته می‌شود، عدم استفاده از نمونه‌های اصلی و اعتماد به نمونه‌های کپی و غیر استاندارد است. تولیدات مشابه این کوپلر تاییدیه‌های لازم را ندارند و ممکن است با مشکلاتی همچون ناپایداری و کاهش کیفیت روبه‌رو شوند.

برای جایگزینی کوپلر بغل پیچ، روش‌هایی همچون کوپلر پرسی و رزوه درجا به‌کار می‌رود. کوپلر پرسی، با داشتن استانداردهای مشخص و امکانات اندازه‌گیری معتبر، یک راه حل مناسب برای اتصال مکانیکی است. از طرفی، رزوه درجا گزینه‌ای مناسب است که در مواقعی که کوپلر پرسی قابل اجرا نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به توضیحات ارائه شده، انتخاب مناسب بین این روش‌ها بستگی به ویژگی‌ها و نیازهای هر پروژه دارد. از این رو، انتخاب بهترین روش برای اجرای اتصال مکانیکی، نیازمند بررسی دقیق و شناخت وسیع از شرایط محیطی و فنی هر پروژه است. شرکت پرت لس نیاز کارفرمایان را شناسایی کرده و هر دو روش کوپلر پرسی و روش رزوه درجا را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اجرای این دو اتصال مکانیکی با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.