«اخلاق و اصول حرفه ای، اعتبار کار ماست»

رزوه رولینگ میلگرد چیست و چه انواعی دارد؟

میلگرد رزوه شده

مقدمه

در صنعت میلگرد و اتصالات سازه‌ها، رزوه رولینگ میلگرد به عنوان فرایندی الزامی در اجرای اکثر وصله‌های مکانیکی به شمار می‌آید به این ترتیب که حتما قبل از بستن کوپلرها لازم است تا سر میلگرد رزوه شده باشد. در این مقاله قصد داریم این فرایند را معرفی و بررسی کنیم. اگر هم می‌خواهید بیشتر درباره‌ی کوپلر‌ها بدانید مقاله «کوپلر چیست و چطور محبوب شده است؟» را مطالعه کنید.

رزوه میلگرد چیست؟

رزوه میلگرد روشی برای پردازش سر میلگرد‌ها قبل از بستن کوپلر بر روی آن‌ها است. سر خام میلگرد‌ها لازم است تا برای بسته‌شدن میلگرد بر روی آن‌ها به صورت دندانه‌ای یا رزوه شده در‌بیایند که برای این منظور از دستگاه‌های رزوه رولینگ استفاده می‌شود.

رزوه میلگرد چطور انجام می‌شود؟

در فرایند رزوه، میلگرد خام به داخل دستگاه رزوه رولینگ میلگرد هدایت می‌شود و در آنجا به وسیله‌ی غلتک‌های موجود، عملیات نورد سرد بر روی آن انجام می‌شود. پس از بیرون کشیدن میلگرد رزوه شده، دندانه‌های رزوه بر روی آن به خوبی مشخص خواهد بود که این دندانه‌ها ایجاد کننده‌های اتصال میلگرد با کوپلر هستند. رزوه میلگرد عملیاتی بسیار مهم است و یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر گرفت استفاده از میلگرد‌های برش خورده با سطح مقطع گرد و بدون لهیده شدگی است زیرا وجود لهیدگی در سطع مقطع میلگرد می‌تواند باعث شود تا رزوه ایجاد شده کیفیت مطلوبی نداشته باشد. به علاوه تیزی ایجاد شده در سطح مقطع بر اثر لهمیدگی می تواند به قطعات داخلی دستگاه رزوه رولینگ آسیب برساند.

رزوه رولینگ میلگرد به وسیله ی دستگاه های رزوه رولینگ Pertless

میلگرد رزوه شده چه انواعی دارد؟

رزوه رولینگ میلگرد می‌تواند به دو نوع اجرا شود:

1. اجرای رزوه به روش ریب پیلینگ یا سنتی:

روش اجرای رزوه میلگرد به صورت ریب پیلینگ بیش از بیست سال است که در ایران در حال انجام است. در این روش که اکثر مجریان اتصالات مکانیکی رزوه و کوپلر در ایران انجام می‌دهند، از دستگاه رزوه رولینگ ریب پیلینگ استفاده می‌شود. این دستگاه ابتدا آج موجود بر روی میلگرد را می‌تراشد و سپس به وسیله‌ی رولرهای مخصوص عملیات نورد سرد را بر روی هسته‌ی میلگرد انجام می‌دهد. براده‌های حاصل از آج میلگرد دورریز های حاصل از این روش هستند.

انجام رزوه رولینگ به صورت ریب پیلینگ در ویدیو زیر قابل مشاهده است. در ثانیه 30 فیلم هسته میلگرد مشخص است که آج آن توسط دستگاه ریب پیلینگ تراشیده شده است.

2. اجرای رزوه به روش دایرکت:

اجرای رزوه میلگرد به صورت دایرکت روشی به مراتب جدید‌تر نسبت به روش قبل است که حدود ده سال است که توسط پرت لس به ایران وارد شده است. در این روش که انحصارا توسط شرکت پرت لس انجام می‌شود، از دستگاه رزوه رولینگ دایرکت استفاده می‌شود. این دستگاه بر‌خلاف روش قبل آج میلگرد را در هنگام رزوه کردن نمی‌تراشد، در عوض آن را پرس می‌کند. به این ترتیب در انجام عملیات نورد سرد رزوه، علاوه بر هسته‌ی میلگرد از جرم آج نیز استفاده می‌کند. این روش برخلاف روش قبل هیچ دورریزی از میلگرد بر جا نمیگذارد. 
انجام رزوه رولینگ به صورت دایرکت را در ویدیو زیر مشاهده می کنید.

کدام روش‌های رزوه میلگرد بهتر است؟

در بخش قبل درباره‌ی انواع روش های اجرای رزوه توضیح دادیم اما واقعا کدام روش بهتر است؟ در این باره هیچ پاسخ قطعی ای وجود ندارد و انتخاب آن تنها و تنها به شرایط، الزامات فنی و بودجه‌ی مد نظر کارفرما بستگی دارد. اما به صورت کلی اگر شرایط پروژه به گونه‌ای باشد که نیاز به مقاومت بالاتری در اتصالات میلگردها باشد (مثلا پروژه‌های بیمارستانی)، انتخاب روش دایرکت مناسب‌تر است.
در جدول زیر، مقایسه‌ای اجمالی بین این دو روش صورت گرفته است.

روش رزوه رولینگ

مقاومت اتصال

هدر رفت مواد

هزینه اجرای رزوه

سرعت اجرا هر سر رزوه

کوپلر متناظر

ریب پیلینگ

کمتر

بیشتر

برابر

کمتر

کوپلرهای نوع P

دایرکت

بیشتر

کمتر

برابر

بیشتر

کوپلرهای نوع D

جمع بندی

در این مقاله انواع روش‌های اجرای رزوه میلگرد را معرفی کردیم. توجه شود که انتخاب روش رزوه به طور مستقیم بر روی نوع کوپلر‌های آن نیز اثر می‌گذارد به طوری که کوپلر‌های نوع D به دلیل ماهیت روش دایرکت (استفاده از جرم آج علاوه بر هسته میلگرد) کمی بزرگتر از کوپلر‌های نوع P که متناظر با روش ریب پیلینگ هستند، می‌باشند. بنابراین کوپلرهای این دو روش بر روی یکدیگر بسته نمی شوند. شرکت پرت لس با بیش از ده سال سابقه در زمینه‌ی انواع اتصالات مکانیکی رزوه و کوپلر تنها ارائه‌دهنده‌ی روش نوین رزوه دایرکت در ایران است. برای اطلاع از قیمت خدمات رزوه و کوپلر لیست قیمت به روز را مشاهده کنید.

2 نظر

  • با
    سلام
    مطب
    جناب دکتر مراجعه نمودم که تابلوی شما را که در همان طبقه می‌باشد مشاهده
    نمودم ،
    سوال
    :آیا شما دنده چپ کرد و بوشن(کوپلر ) مختص آن را تولید مبنمایید
    شافت
    های سی کا ۴۵ استیل برای پمپهای جهت عمیق؟
    قطر
    شافت ها ٣٠/٣٢/٣٨ میلی متر می‌باشند و طول شافت ها ۳/۰۵ متر و گام دنده
    ها اینچی و ۱۰ میباشد
    طول
    کوپلر ها ۴ اینچ میباشد ‌قطر خارجی آنها ۴۵ میلیمتر و داخل آنها ۳۶ حدودا قبل
    از روزه نمودن است
    با تشکر -راوری

    • سلام جناب راوی،
      ابعاد و اندازه های مد نظر شما بسیار نزدیک به کار ماست و اگر نمونه و یا نقشه قطعه رو برای ما ارسال کنید، در صورت توجیه پذیر بودن تیراژ مد نظرتون، ما میتونیم خط تولید کارخانه رو با توجه به ابعاد مورد نظر شما تنظیم و کوپلر مدنظرتون رو تولید کنیم.
      اگر سوال دیگری هم بود در خدمت هستیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.