«اخلاق و اصول حرفه ای، اعتبار کار ماست»

رزوه میلگرد در بتن با روشی نوین به نام رزوه درجا

رزوه میلگرد در بتن با روشی نوین به نام رزوه درجا

مقدمه

تاکنون چندین بار درباره ایجاد رزوه میلگرد در بتن با رزوه درجا که روش ابداعی شرکت پرت لس است صحبت کرده ایم. اگر می‌خواهید مقایسه‌ی این روش را با کوپلر پرسی و کوپلر بغل پیچ ببینید اینجا کلیک کنید اما آن چیزی که ما در این مقاله قصد بررسی اش را داریم رزوه میلگرد در بتن با روش رزوه درجا است. با ما همراه باشید تا ادامه نگاهی جامع به رزوه درجا بیاندازیم و مثالی از اجرای آن را بررسی کنیم.

کاربرد رزوه درجا برای رزوه میگرد در بتن

کاربرد رزوه درجا ساده است. همانطور که از نامش پیداست این روش تنها زمانی استفاده می شود که نیاز به انجام رزوه میلگرد در بتن به صورت درجا باشد. یعنی زمانی که مقداری از میلگردها به صورت رزوه نشده از بتن بیرون مانده باشد و همچنین طول کافی برای اورلپ میلگرد موجود نباشد و یا کارفرما به هر دلیلی نخواهد اورلپ انجام دهد.

در غیر از شرایط ضروری که به آن اشاره شد، انجام رزوه به روش عادی بهترین گزینه است.

مقاومت رزوه درجا برای رزوه میگرد در بتن

رزوه درجاهای اجرا شده در این شرکت دارای مقاومت تیپ 1 اتصال مکانیکی یعنی معادل 1.25Fy(Fy= مقاومت تسلیم آرماتور مرجع) می‌باشند. بنابراین باید دقت شود که این روش نمی‌تواند در مکان‌هایی که طبق آیین نامه‌ها نیاز به وصله مکانیکی تیپ 2 دارد مانند قاب های خمشی ویژه مورد استفاده قرار بگیرد. برای کسب اطلاعات کامل تر مقاله کوپلر میلگرد بر اساس آیین نامه های ایران و جهان را مشاهده کنید.

روش اجرای رزوه درجا برای رزوه میلگرد در بتن

دستگاه مخصوص اجرای رزوه درجا را در شکل زیر مشاهده می‌کنید. این دستگاه کلگی کوچکی دارد که به راحتی بین گروه آرماتورها قرار می‌گیرد و رزوه را به صورت درجا انجام می‌دهد. قابل ذکر است که برای اجرای این دستگاه به حداقل 4 میلی‌متر بیرون زدگی میلگرد از بتن نیازمندیم.

دستگاه رزوه درجا

کوپلر مناسب برای رزوه درجا

از آنجایی که روش ایجاد رزوه درجا با روش‌های معمول ایجاد رزوه متفاوت است کوپلرهای متناظر آنها نیز باید دارای رزوه های داخلی متفاوتی باشند. بنابراین کوپلرهای نوع P و D که به صورت عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند نمی‌توانند روی رزوه درجا بسته شوند.

مثال اجرایی رزوه میلگرد در بتن با رزوه درجا

در شکل زیر عکس‌هایی از قبل و بعد از انجام رزوه درجا برای میلگردهای بیرون مانده از بتن را مشاهده می‌کنید. هرچند در این مورد طول آرماتورها به حدی است که اورلپ اجرا شود اما از آنجایی که کارفرما قصد دارد تا نوع سازه را تا از بتنی به فولادی تغییر دهد نیاز به اجرای رزوه درجا برای اتصال پروفیل‌های فولادی با بولت است. برای اجرای رزوه درجا در این پروژه ابتدا میلگردها را تا اندازه مد نظر بریده و بعد عملیات رزوه درجا انجام شده است. 

جمع بندی

رزوه میلگرد در بتن یکی از چالش هایی بود که کارفرمایان در طول اجرای سازه های بتنی با آن مواجه می‌شدند و تاکنون راه حلی برای وصله مکانیکی آن وجود نداشت. شرکت پرت لس مبدع روش رزوه درجا است و رزوه کردن میلگردهایی که یک سر آن ها در بتن است را ممکن ساخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی هزینه های اجرایی این روش با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.