«اخلاق و اصول حرفه ای، اعتبار کار ماست»

فیلم تست کشش اتصال مکانیکی رزوه و کوپلر + توضیحات

مقدمه:

انجام تست کشش، اصلی ترین روش سنجش مقاومت اتصال مکانیکی رزوه و کوپلر است. در این مقاله قصد داریم تا به طور تخصصی الزاماتی را که نیاز است برای سنجش مقاومت اتصالات مکانیکی در هنگام انجام تست کشش در نظر گرفته شود، بررسی کنیم. در انتها نیز فیلمی اختصاصی از یکی از تست های کشش آماده شده که با یک مثال تمامی مراحل گفته شده را شرح می‌دهد.

مرحله اول: از چه آرماتوری برای اتصال مکانیکی رزوه و کوپلر استفاده کنیم؟

اصولا آرماتورهای A3 و A4 به عنوان فولاد خشک ساختمانی شناخته می شوند و مقاومت بالایی دارند. از این نوع آرماتور ها بیشتر برای ایجاد اتصالات مکانیکی استفاده می‌شود که در این بین استفاده از آرماتور A3 رایج تر از A4 است. نکته ی قابل توجه این است که هر کدام از این آرماتورها که برای تست انتخاب شوند باید مقاومت حد جاری شدن و گسیختگی مربوط به خودشان مد نظر قرار داده شود.

نوع میلگردحداقل مقاومت حد جاری شدن (Mpa)حداقل مقاومت گسیختگی (Mpa)
A3400600
A4500650

مرحله دوم: آیین نامه در رابطه با اتصالات مکانیکی رزوه و کوپلر چه می‌گوید؟

بند 6.2.2.20 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان اعلام می‌کند که اتصالات مکانیکی دو دسته بوده و آن ها را با نام تیپ 1 و تیپ 2 نامگذاری کرده است. برای بررسی دقیق تر تفاوت این دو دسته مقاله کوپلر میلگرد بر اساس آیین نامه‌های ایران و جهان را مطالعه کنید.

نکته ای که در این مرحله باید مد نظر قرار دهیم ضوابط تیپ 1 و تیپ 2 شدن است که در جدول زیر به طور خلاصه نشان داده شده است.

اتصال مکانیکیالزامات
تیپ 1 Fu*>=(1.25*Fy(bar))
تیپ2Fu*>=(Fu(bar))

*Fu: مقاومتی که اتصال مکانیکی در آن گسیخته می شود.

Fu(bar): مقاومت حد گسیختگی آرماتور که از جدول بخش قبل پر می‌شود.

Fy(bar): مقاومت حد جاری شدن آرماتور که از جدول بخش قبل پر می‌شود.

چنانچه اتصالی در هیچ یک از دسته های بالا قرار نگیرد از نظر آیین نامه رد می‌شود.

مرحله سوم: بررسی اینکه اتصال مکانیکی نمونه با چه مقاومتی گسیخته شده است؟

پس از گسیختگی اتصال می‌توان مقاومتی که اتصال در آن گسیخته شده است را بر حسب Mpa از دستگاه تست کشش بدست آورد. با جایگذاری این عدد در الزامات ذکر شده در مرحله دوم می‌توان تشخیص داد که اتصال از نوع تیپ 1، تیپ 2 و یا رد است.

ویدیو آموزشی تحلیل تست کشش اتصال مکانیکی با مثال

ویدیو زیر یکی از نمونه تست های اتصال مکانیکی که در آزمایشگاه پرت لس انجام شده است را بررسی و تحلیل کرده است. در این نمونه تست از آرماتور و کوپلر سایز 22 استفاده شده است.

جمع بندی

در این مقاله، نحوه تشخیص نوع اتصالات مکانیکی را با استفاده از تست کشش بررسی کردیم. نکته تکمیلی که درباره اتصالات مکانیکی وجود دارد این است که اتصال مکانیکی حتما باید شکست نرم داشته باشد که این یعنی دررفتگی کوپلر از آرماتور نشان دهنده صحیح نبود اتصال بوده و شکست ترد ایجاد می‌کند. برای دیدن و دانلود شیت نتیجه مرتبط با ویدیو اینجا کلیک کنید. پیشنهاد می‌شود در ادامه برگه تست‌های کششی هفتگی اتصال مکانیکی پرت لس را نیز مشاهده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.