
رزوه در جا در سایت پرت لس به شرح می پردازیم
اتصال مکانیکی نوع رزوه درجا و استفاده از کوپلر خاص و مقایسه آن با روشهای جایگزین
در مواقعی که آرماتور قبل از قرار گرفتن در سازه بتنی رزوه نشده و همچنین طول اورلپ رعایت نشده باشد
روشهای مختلفی جهت اتصال مکانیکی میلگرد به میلگردهای بعدی وجود دارد که عبارتند از کوپلر پرسی، رزوه درجا و کوپلر بغل پیچ.
شرایط استفاده از کوپلر پرسی
در صورتیکه طول بیرون زدگی از بتن حداقل 30 سانتیمتر باشد و امکان قرار گرفتن کلگی دستگاه کوپلر پرسی در محل اتصال وجود داشته باشد
کوپلر پرسی بهترین انتخاب می باشد
زیرا در این نوع کوپلر تقریبا تمام تست کشش های اتصال مکانیکی خارج از اتصال مکانیکی بوده است و اگر هم در ناحیه اتصال مکانیکی باشد
مقاومت نهایی تیپ دو بودن اتصال مکانیکی را تضمین می نماید.
در شیت آزمایشی زیر نمونه ای از نمودار تنش کرنش به همراه خواص مکانیکی این نوع اتصال مکانیکی قابل مشاهده می باشد.
جدول آزمایش کشش اتصالات مکانیکی نوع پرسی در آزمایشگاه شرکت پرت لس
شرایط استفاده از رزوه درجا
در صورتیکه طول میلگرد بیرون زده شده از بتن کوتاه باشد و به طریقی بتوان طول حداقل 4 سانتیمتر بیرون زدگی میلگرد تامین گردد
رزوه درجا گزینه بسیار مناسبی می باشد.
در این روش توسط دستگاهی که در شرکت پرت لس طراحی و ساخت شده است
سر آرماتور در گیر در بتن رزوه می شود و کلگی دستگاه به گونه ای طراحی شده است
که فضای پیرامونی زیادی را درگیر نکرده و لذا این مزیت بالایی است
که حتی با افزایش تراکم در میلگردها مانع اجرای رزوه در جا نخواهد شد.
در این روش طول و اندازه رزوه به گونه ای خاص انتخاب می گردد
و لذا ابعاد و پارامترهای ابعادی کوپلر بطور خاص برای هر پروژه و هر نوع میلگرد بطور خاص طراحی و ساخت می شوند
بطوریکه اتصال مکانیکی بتواند حداکثر مقاومت را تحمل نماید.
در این روش مهمترین پارامتر مرتبط با مقاومت اتصال مکانیکی پارامترهای مربوط به میلگرد موجود در بتن می باشد
پارامترهایی همچون منطبق بودن قطر نامی و قطر واقعی، سختی و همچنین میزان زنگ زدگی میلگرد.
نتایج آزمایش کشش در روش رزوه درجا
مقاومت اتصال مکانیکی روش رزوه درجا همواره تیپ یک بودن میلگرد را تضمین می نماید
توضیح آنکه در حالت تیپ یک، مقاومت اتصال مکانیکی باید حداقل Fy*1.25 باشد
یعنی اتصال مکانیکی آرماتور A3 حداقل 500 مگا پاسکال باشد (برای تیپ دو بودن حداقل اتصال مکانیکی باید 570 مگا پاسکال است)
و از آنجا که شرکت پرت لس دستگاه تست کشش 100 تن با امکان رسم نمودار تنش کرنش را دارد و سیستم رزوه درجا بطور کامل
در بخش تحقیق و توسعه کارخانه مورد بررسی قرار گرفته است.
و از طرفی تا کنون تعداد قابل توجهی پروژه و حتی پروژه های مقاوم سازی بدین روش اجرا شده و مورد آزمایش کشش قرار گرفته است
نتایج و تجربیات نشان می دهد
که رنج مقاومت اتصال مکانیکی در این روش از 540 تا 640 مگا پاسکال بوده است و لذا در حال حاضرتیپ دو بودن
این نوع اتصال قابل تضمین نمی باشد و بخش تحقیق و توسعه شرکت در حال بررسی راه کارهایی است
تا در آینده تیپ دو بودن این نوع اتصالات تضمین گردد.
در پایین صفحه نتایج حاصل از تست کشش بر روی این نوع اتصالات آورده شده است.
جدول آزمایش کشش اتصالات مکانیکی نوع رزوه درجا در آزمایشگاه شرکت پرت لس
چرا باید در استفاده از کوپلر بغل پیچ محتاط بود
از آنجا که تولید کوپلر بغل پیچ در پتنت و انحصار یک شرکت اروپایی بوده
و تولید آن و پارامترهای رعایت شده در آن در انحصار شرکت مذکور می باشد.
در صورتیکه کارفرما امکان تهیه آن را داشته باشد انتخاب خوبی می باشد.
ولی از آنجا که در داخل کشور این کوپلر صرفا مشابه سازی شده است
و علاوه بر نداشتن مهر تایید استاندارد، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی بر روی آن نظریه فنی هم صادر نمیکند
لذا بهیچوجه استفاده از نمونه غیر اصلی و کپی شده توصیه نمی گردد.
معرفی خلاصه اتصال مکانیکی پرسی و رزوه درجا
روش کوپلر پرسی: در این روش کوپلر بصورت یک لوله بوده که 2 آرماتور نوک به نوک را پوشش داده
و سپس این لوله با دستگاه پرس هیدرولیکی ،بسته به سایز آرماتورها، در چندین نقطه تا 700 بار پرس می شود.
جهت اجرای این روش حداقل طول لازم آرماتور بیرون زده از بتن 25 سانتیمتر می باشد
و تعداد پرس و نحوه پرس زدن بر روی کوپلر از پارامترهای تعیین کننده در کیفیت اتصال مکانیکی ایجاد شده است.
در این روش همواره اتصال مکانیکی تیپ دو قابل تضمین شدن است.
روش رزوه در جا: در این روش یا یک دستگاه رزوه زن خاص که در تماما در شرکت پرت لس طراحی شده است
سر آرماتوری که یک طرف آن در بتن در گیر شده است رزوه می شود.
این روش حتی برای آرماتورهایی که بیرون زدگی آنها از بتن 4 سانتیمتر هم باشد
قابل کاربرد است
و این یک مزیت بسیار بزرگ برای اجرای پروژه هایی که در شرایط خاص قرار گرفته اند می باشد.
در این روش در حال حاضر همواره اتصال مکانیکی تیپ دو قابل تضمین شدن است.